Tuesday, August 25, 2009

Aku, Dia dan Ramadhan

Aku bukan sengaje ingin menulis blog ni tetapi tibe2 bile aku berterawikh sendirian tdi, aku teringat mengenai kisah aku dan dia. Dulu aku slalu gi terawikh ngan dia mase zaman aku skolah2 dulu. mase tu aku mmg mlas gile bab gi surau ni tp dia slalu ajak aku gi terawikh tiap2 malam. nak xnk aku gi jugak la. kdg2 ujan pun kitorg gi gak ngan motor cdi biru thun 82. Perghh... Dahsyat sgguh mase tu. Hahaha... Tpi skrg ni bile aku terawikh sdrian, aku igt kenangan aku ngan die. Arwah mak aku.

Bukan stkt kenangan berterawikh je, aku igt lgi mase zaman jahil aku, zaman main meriam buluh. dulu aku xde member nk ajak main meriam buluh, nk ajak akak aku x logik plak. lgpun klau nk ambik buluh meriam kene pgi tepi sungai kat blkg umah aku. die punye semak pulak, perghhh... hutan ujan khatulistiwa beb. klau aku ajak dak kmpg sblah yang asyik dum dam dum dam ngan meriam buluh die, mmg kene gelak la aku. abang aku lak semua dh gi KL keje kilang. So, aku pun bertafakur seorg diri smbil mencrik akal camne nk ambik buluh. sekonyong2 arwah mak aku ajak gi ambik buluh. memang memahami tul. so, kami pun meredah semak samun mencarik buluh sampai la hajat aku tercapai. arwah mak aku siap bgi tips lgi tu, die kate klau nk selamat kabait kene letak kecik je, air pun jgn byk sgt, ujung buluh pun kene bebat ngan getah beskal. die punye bunyi mmg best la, stkt mercun ketupat ngan bola tu, heh, celah ketiak je. x gerun pun bunyi die.

Klau mlm 7 likur pun mnrik gak, arwah mak aku slalu ajak pasang pelita keliling umah. umah kami die punye tunggak pagar dri kayu, so bleh letak kat tiap2 tiang la plite tu. kalau pasang mmg smart la. lpas dh psang, aku slalu gi ronde2 kmpg tgk umah org lain punye decoration, tgk leh challenge umah aku x, hahaha... skrg ni aku rse mmg susah nk jumpe org yg psg plite, pkai lampu kelip2 je, bosan... klau plite ni slalu aku jge slalu, klau padam je aku gi psang blik, rjin sgguh, ye la, gayat sbab jrg2 dpt psang plite skeliling umah.

Tu antare sikit kisah ttg aku, dia dan ramadhan. byk lg crite tp aku mls nk crite, pnt dowh. lgpun korg leh alami sdiri pade sape yg ade mak tu. wat ape nk dgr crite org.

Pnglmn ramadhan ngan arwah mak aku mmg indah, x dpt ganti mane2 lah. skrg ni duk umah makcik aku, bosan... rse cam tetamu btul, asing sgguh. xde ruang utk diri sdiri. so, aku menyeru semua bloggers yg membace blok ni, hargai lah mak korg sementare korg ade mase ngan die sbb kngn tu nti korg akn igt smpai bile2. xde ganti dah beb. Sob sob sob...

2 comments:

  1. Aku tau... pasal tu aku slalu rindu rumah aku... bape teruk pun diorg... famili still family... tade mana lagi nak cari... Freinds come and goes and come back... but family once they are gone.. they are gone...

    U had such a good time with your mom... such fine memories... thanks for sharing this... i'll strive for more memories with my mom and family... so i will never stop talking about them once they're gone...

    It is all written... by Allah s.w.t Pemilik Agung kita semua.... Maha Tuan punya dunia...

    ko buat aku sayu la bro~

    ReplyDelete